Kinderen zijn kwetsbaar en moeten in een veilige omgeving leren zwemmen. Niet alleen fysiek, maar ook sociaal. Om duidelijkheid te scheppen, heeft het Nationaal Platform Zwembaden l NRZ samen met partners in de zwembranche de Gedragscode Zwembranche vastgesteld voor aanbieders van zwemlessen. In de gedragscode staat hoe medewerkers van een zwembad zich tegenover bezoekers moeten gedragen. Zij moeten respectvol met kinderen en ouders omgaan en mogen bijvoorbeeld niet ongevraagd foto’s maken, ook niet voor reclamedoelen. Fysiek contact is bij zwemonderwijs onvermijdelijk, maar het contact moet altijd functioneel zijn.
Bekijk de Gedragscode Zwembranche.

Bescherming
Nationaal Platform Zwembaden I NRZ: ‘De gedragscode is een logische stap in de zorg voor de bezoekers van de zwembaden. Tegelijkertijd beschermt de code de zwembadmedewerkers. Je werkt met kinderen en je werkt in badkleding. Dat maakt zowel de klant als de medewerker kwetsbaar. De gedragcode is een richtlijn, geen wetboek van strafrecht met wettelijke strafbepalingen. Het gaat erom wat wel en niet gepast is, opdat bezoekers zich op hun gemak voelen. Het respecteren van privacy staat daarbij voorop.’

Zwembad Carrousel en haar medewerkers onderschrijven de uitgangspunten uit de gedragscode Zwembranche. Het werkproces is hier op afgestemd.